Racefiets kopen

Algemeen

Bij het aanschaffen van een racefiets zijn er veel aspecten waar u op moet letten. Zo is het om te beginnen raadzaam eerst eens goed na te denken over de eisen waaraan de racefiets dient te voldoen en wat u er mee wilt. Blijft u in het vlakke polderland of gaat u er de heuvels of zelfs de bergen mee in? Wilt u een “gewoon” dubbel crankstel, een compact of toch liever een triple? Wilt u alleen maar een beetje toeren of wilt u zich ook wel eens met een ander meten? Maak vóór de koop altijd een proefrit en vraag de verkoper wat u niet weet. Domme vragen bestaan niet en al zou dat anders zijn: het gaat om uw geld en om uw fietsplezier!

Ook via internet kunt u recensies over fabrikanten en modellen nalezen en andere fietsers naar hun mening vragen. Kijk bijvoorbeeld eens op het forum van fiets.nl en ga kijken bij verschillende winkels. Ga vooral niet over één nacht ijs, een fiets is immers een grote aanschaf. Bedenk bij het kiezen van de winkel(s) of u vooral gaat over een lage prijs of voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Hieronder staat een aantal aspecten waar u bij de aanschaf van een racefiets op kunt letten, waarbij de bovenste het belangrijkste zijn.

Maat

Veruit het belangrijkste element bij de keuze van de juiste fiets is de maatvoering. Het rijden op een fiets van een voor u verkeerde maat leidt op korte of langere termijn tot lichamelijke klachten. Het is weliswaar mogelijk om een fiets volledig op maat te laten produceren, maar dat is erg prijzig en het is voor de niet-professionele wielrenner ook niet echt nodig. Het belangrijkste aspect bij de maatvoering is de framemaat. Deze wordt weergegeven in cm en staat voor de afstand (gemeten langs de zitbuis) van het midden van de trapas tot het midden van de bovenbuis (center/center ook wel: hart-op-hart), of tot de bovenkant van de zitbuis (center/top). De benodigde maat is afhankelijk van de binnenbeenlengte (dat is de afstand van het kruis tot aan de grond, met blote voeten) en wordt berekend volgens de formule: 0,65 à 0,66 x BBL, waarbij BBL staat voor binnenbeenlengte in centimeters. Daarnaast is ook de bovenbuislengte van cruciaal belang omdat deze het verschil kan maken tussen (rug)pijn of niet. En fietsen met pijn is niet normaal! Nadat de juiste framemaat is vastgesteld, kan de fiets verder op maat worden gebracht door te variëren in de breedte van het stuur, de lengte van stuurpen en stuurvoorbouw en de lengte van de cranks. Ook de afstelling van het zadel is belangrijk. Daarbij moet niet alleen gekeken worden naar de zadelhoogte (gemeten van het hart van de trapas tot het laagste punt van de bovenkant van het zadel), maar ook naar de terugstand van het zadel (afstand tussen de voorkant van het zadel en de loodlijn door de trapas), de afstand tussen de voorkant van het zadel en het hart van het stuur en naar de hoogte van het zadel ten opzichte van het stuur.

De betere fietsenverkopers hebben apparatuur voor het bepalen van alle juiste afstanden en maten, en daarmee dus ook de juiste framemaat. De ene winkel vraagt geld voor de meting, bij de ander vervallen de kosten bij aanschaf van een fiets en bij weer een ander is alles gratis. Maar zelfs al zou u enkele tientjes voor een opmeting kwijt zijn, dan bent u per saldo voordeliger uit dan wanneer u daarop bespaart en met een verkeerde fiets naar buiten komt!

Prijsklasse

Als beginnend gebruiker van een racefiets kunt u overwegen om niet direct de fiets met de duurste opties aan te schaffen. Het is dan wellicht beter een relatief goedkope fiets te kopen of … een tweedehands. Alleen al op een website als marktplaats staan doorgaans enkele duizenden(!) racefietsen te koop. Wanneer u een tijdje op zo’n fiets hebt rondgereden en met andere fietsers van gedachten hebt gewisseld, kunt u alsnog een veel meer weloverwogen keuze voor een nieuwe fiets maken.

Materiaal en vorm van het frame

Bij de materiaalkeuze voor het frame is o.a. uw eigen gewicht belangrijk. Bent u onder de 80 kilo dan kunt u een carbon of aluminium frame overwegen, Bent u zwaarder kies dan voor staal of titanium. Een racefiets met een stalen frame is het zwaarst. Titanium en aluminium zijn lichter en carbon het lichtst (sommige carbonframes wegen ruim minder dan 800 gram!). Een volledig carbon frame is vrij duur, daarom kiest men soms voor een aluminium frame met een carbon voor- en/of achtervork. Zo’n carbon voorvork reduceert de trillingen welke door het wegdek worden veroorzaakt. Een carbon achtervork doet dat veel minder en heeft vooral als voordeel dat men het mooi vindt (of niet).

Bij de framekeuze komt u ook voor de vraag te staan welke framevorm uw voorkeur heeft. U heeft daarbij globaal de keuze tussen het klassieke frame met horizontale bovenbuis en een sloping frame (en dat spreekt u uit als “slooping” en dus niet als “sloeping”!), dat is een frame met een aflopende bovenbuis. Qua stijfheid en geometrie hoeft zo’n sloping frame niet minder te zijn, maar men maakt zo’n frame in minder maten dan een klassiek frame.

Wielen

Misschien zijn de wielen nog wel belangrijker dan het frame. De wielen moeten de berijder dragen en alle klappen en trillingen opvangen. Hoe slapper het wiel, hoe slechter de fiets zich gedraagt. U kunt dan ook veel beter kiezen voor een kwalitatief iets minder frame en een iets goedkopere afmontage en betere wielen dan andersom.

Afmontage

Welke onderdelengroep gaat u kiezen? Zo’n groep omvat het trapstel (derailleurs, ketting, kettingwielen, trapas en cranks), de remmen en de rem-/schakelgrepen en de naven. De meeste racefietsen zijn afgemonteerd met een groep van het Japanse Shimano, het Italiaanse Campagnolo (financieel gesteund door Shimano) of het Amerikaanse/Duitse SRAM. Shimano komt het meest voor, terwijl SRAM in snel tempo de markt aan het veroveren is. Campagnolo geeft hoe langer hoe meer terrein prijs op het eveneens Italiaanse (en zeer fraaie) Miche. Daarnaast zijn er nogal wat fijnproevers die hun fiets met onderdelen van FSA (laten) uitrusten. In het algemeen geldt: hoe duurder de groep, hoe lichter het gewicht en hoe beter de kwaliteit. De diverse fabrikanten hebben per saldo een vergelijkbaar assortiment: – Campagnolo (oplopend in prijs/kwaliteit): Veloce – Centaur – Athena – Chorus – Record – Super Record, – FSA (oplopend in prijs/kwaliteit): Omega – Gossamer – Energy – Team Issue – SL-K – K-Force,  – Miche (oplopend in prijs/kwaliteit): Sporting – Team 9 – Team 10 – Race – Primato – Supertype. – Shimano (oplopend in prijs/kwaliteit): Tiagra – 105 – Ultegra – Ultegra Di2 – Dura-Ace – Dura-Ace Di2, en  – SRAM (oplopend in prijs/kwaliteit): Apex – Rival – Force – Red. Naast de keuze van de fabrikant en de groep heeft u ook nog de mogelijkheid om – binnen de technische beperkingen van zo’n groep – uw eigen verzetten te kiezen, dat wil zeggen om te kiezen hoever uw versnellingen uit elkaar liggen.

Pedalen

Nieuwe racefietsen worden doorgaans zonder pedalen geleverd. U kunt dan kiezen welk kliksysteem uw voorkeur heeft. Het is namelijk zeer aan te bevelen om een type pedaal te nemen waarbij uw schoen aan het pedaal wordt “vast”geklikt. De krachtoverbrenging is dan beter omdat u niet alleen de pedalen omlaag duwt maar deze ook omhoog kunt trekken. De voet is weer los te maken door de hak van de voet naar buiten te bewegen. Het is wel even wennen om met de voeten vast te zitten aan de pedalen, maar het feit dat vrijwel iedereen ze gebruikt geeft al aan dat het beter is om toch zo’n systeem te nemen. De meest gangbare systemen zijn van Look en Shimano, terwijl de fijnproevers zich graag voorzien van systemen van Time en (veruit de mooiste van allemaal:) Speedplay. De verschillen tussen de systemen zitten vooral in het materiaal waarvan ze zijn gemaakt en de mate van speling/fixatie. Het is zeer raadzaam om een systeem met relatief veel speling te nemen omdat de trapbeweging ook niet rechtlijnig is. Wanneer uw schoenen zonder speling vastgeklikt in de pedalen zitten, kunt u al snel knieklachten krijgen.